Belkis Ayón (A Habana, 1967-1999).
A primeira retrospectiva da artista cubana Belkis Ayón (A Habana, 1967-1999) en Europa reúne ao redor de 80 obras producidas entre 1986 e 1999, que profundan no curta pero intensa traxectoria da artista, e que inclúen unha selección de aproximadamente cincuenta colografías.
DATAS: 16 de novembro de 2021 – 18 de abril de 2022
LUGAR: Museo Reina Sofía (Madrid). Edificio Sabatini. 3a Planta.
ORGANIZACIÓN: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía en colaboración con Belkis Ayón Está.
COMISARIADO: Cristina Vives.
COORDINACIÓN: María do Castelo Cabeza.
Esta é unha técnica de gravado pouco usual, baseada en matrices construídas a modo de colaxes, que Ayón desenvolveu ata xerar unha linguaxe artística única caracterizado por unha gran riqueza de matices e texturas difíciles de obter por calquera outro medio.
A mostra aborda a traxectoria da artista desde as súas primeiras experiencias co mito Abakuá, como imaxinario que a acompaña desde a presentación da súa tese na Academia Nacional de Belas Artes San Alejandro en 1988, ata as series de marcado carácter escenográfico e obras de gran formato que representan multitude de personaxes e transitan un complexo universo visual e simbólico que sincretiza a mitoloxía e o ritual Abakuá, cos principais elementos iconográficos da relixión católica.
Gran parte da obra de Ayón céntrase na súa reinterpretación da iconografía mítica Abakuá, unha sociedade secreta e de axuda mutua afrocubana, de cuxo universo simbólico aprópiase para resignificarlo coma se dunha cita postmoderna tratásese.
Ayón estudou todas as fontes bibliográficas e testemuñais alcanzables, pero fíxoo desde a súa condición de espectadora atea.
Dotou á lenda Abakuá —de trasmisión basicamente oral, dunha iconografía sobrecogedora e interpretou o mito desde a súa perspectiva de artista contemporánea, negra e cubana.
A representación de personaxes centrais no sistema de crenzas Abakuá, como a deusa Sikán, sacrificada polos homes da súa comunidade e considerada alter ego da artista, transcende o enfoque etnoidentitario ou de xénero para abordar un universo complexo de relacións e conflitos tales como o arrepentimento, a salvación, o medo ou a necesidade de transcender na memoria colectiva.
IMAXES: A Sociedade Segreda Abakuá.
As súas primeiras obras sobre o tema Abakuá datan de 1985, cando a artista aínda cursaba terceiro de gravado na Academia de San Alejandro da Habana.
A maioría das obras deste período foron realizadas en cor e seguen formatos e técnicas que respondían as demandas académicas —litografía, xilografía, linóleo e colografía -. Trátase de composicións xeométricas que, con gran economía de medios, traducen visualmente as lecturas da artista sobre o tema Abakuá.
IMAXES: A Sociedade Segreda Abakuá.
ENLACES:
https://www.museoreinasofia.es/exposiciones/belkis-ayon
http://www.ayonbelkis.cult.cu/es/inicio/
Ningún comentario:
Publicar un comentario
¡Anímate a participar cos teus comentarios!