xoves, 2 de abril de 2020

Mulleres escultoras: Os obradoiros do silencio (parte3) Luisa Roldán "La Roldana" [TALLA E ESCULTURA]

La Roldana 

Luisa Roldán foi unha gran escultora barroca. Muller independente e forte loitou por facerse un nome nun mundo de homes, no que o papel da muller estaba relegado ao anonimato, sempre como axudante dun taller onde as pezas eran asinadas por un escultor. La Roldana pertence a ese grupo de mulleres tenaces e rebeldes que son quen de loitar contra corrente. Conseguiu o respeto dos seus coetáneos grazas ao seu gran talento, a súa delicadeza de formas e a súa orixinalidade na realización do seu traballo. Aínda así quedou esquecida da Historia. Non é ata principios do século XX cando comezou a ser recuperada do olesquecemento.




La Roldana naceu en Sevilla en 1652, filla do escultor Pedro Roldán, xunta cos irmáns formouse no modelado, talla e  debuxo no taller do seu pai; de feito moitas das súas esculturas fóronlle atribuídas.
En 1671 á idade de 19 anos abandoa o taller do pai para casarse co aprendiz Luis Antonio de los Arcos, sen consentemento paterno. Isto fixo que se rompera toda relación coa familia e comence a súa difícil andaina montando o seu propio taller en Sevilla, algo insólito na época, xa que as mulleres sempre exercían baixo a tutela dos homes; aínda que dos contratos de obras e dos cobros ocupábase o seu home.

A súa escultura é de temática relixiosa, principalmente traballos de imaxinería. Desa época son pezas como o San Miguel do Mosteiro do Escorial ou o Padre Jesús Nazareno do convento das Franciscanas de Sisante, Cuenca.

Luisa Roldán, “El Arcángel San Miguel aplastando al diablo” (1692).
Mosteiro de San Lorenzo de El Escorial, Madrid.
Luisa Roldán en 1688 decide trasladarse a Madrid buscando ampliar a posibilidade de encargos. É alí  onde chega o máximo recoñecemento da súa carreira como escultora;  nomeada escultora de cámara da corte do rei Carlos II e máis tarde do seu sucesor Felipe V. Así, Luisa Roldán, ademais de ser a primeira escultora española recoñecida como tal, tamén foi a primeira muller escultora de cámara dunha Corte.
Do seu paso por Madrid son uns orixinais grupos escultóricos de pequeno formato feitos en barro e policromados polo seu cuñado Tomás de los Arcos, esculturas das que foi pioneira, xa que ata o momento non se facían ese tipo de traballos decorativos "alfaias de esculturas" como ela chamaba, que tiveron moito éxito entre as familias nobles. Este sería o seu traballo ata súa morte en 1706.
‘The Ecstasy of Saint Mary Magdalene’, ca 1690.
Colección Hispanic Society en exposición no MET Museum, NY.
Ainda que foi a primeria escultora de cámara e que Antonio Palomino incluiuna no seu tratado de pintura e escultura de principios do XVIII,  seu nome quedou relegado o olvido. É a partir do interese que na súa obra puxeron os centros de arte internacionais coma o Metropólitan  a Hispanic Society of America de Nova York ou o Victorian & Albert de Londres; subastas dos pequenos grupos escultórico que chegaron a  máis de  3 millóns de Euros e sobretodo a exposición de arte español dos siglos XVII e XVIII, Lo sagrado y lo real, Que realizo a National Gallery de Londres en 2009,  o que fai que ágora todo os museos queren posuír una obra da Roldana.   

Podedes ver o  documental sobre a súa vida neste enlace

Bibliografía e enlaces web:

4 comentarios:

  1. ¡Qué pioneira! Moi interesante a súa biografía ¿Cantas das súas obras se quedarían no "silencio" atribuíndose a outros? Un saúdo

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Pois si Sonia, non so en silencio, se non con otra autoría. O mais triste e que nas facultades de Bellas Artes non as mencionan, recordó estudiar a todos os escultores de tódalas épocas pero nunca unha escultora muller. ai que poñelas no sitio que lles corresponde

      Eliminar
  2. Non fun quen de por o meu nome, son Sonia:)

    ResponderEliminar
  3. Hai que mudar iso, grazas por darlles a voz que non tiveron

    ResponderEliminar

¡Anímate a participar cos teus comentarios!